Monday, March 22, 2010

Tips dan Petua.


Semoga apa yang dikongsikan ini, dapat sikit sebanyak memberikan panduan kepada mereka yang sedang berusaha untuk mendapat anak.
Berikut adalah kandungan email yang saya terima dari beliau.
Disini saya ingin juga berkongsi pengalaman berkaitan tips @ petua utk senang hamil walaupun saya masih belum hamil lg tp saya masih mencuba lagi nie..

Saya sudah berkahwin selama hampir 3 thn..Macam2 petua & tips telah saya amalkan tp mmg belum ada rezeki lagi tuhan nak bg..tidak mengapa..saya akan bersabar & berusaha sehingga dapat..insyallah..
Saya pernah mendapatkan rawatan doktor pakar..Saya pernah pergi utk membuat rawatan di LPPKN tp masih belum ‘melekat’ lg….tahun ini saya berjumpa dengan doktor pakar dan beliau ada mengatakan saya mengalami ‘Polycystic Ovary’/Ovari bengkak..itu adalah punca mengapa saya tidak mengandung sampai sekarang. Beliau menyuruh saya utk diet & turunkan berat bdn kepada berat badan ideal..Skg berat bdn saya 75kg dgn ketinggian 166 cm. doktor menyarankan utk saya menurunkan berat sehinnga 60kg iaitu kpd berat bdn ideal..Doktor mengatakan berat bdn yg berlebihan menyebabkan ovari saya bengkak..Doktor memberikan saya ubat subur & perlu dimakan selama 2 bln tetapi masih tidak mendatangkan hasil..Akhirnya doktor menyarankan saya utk membuat IUI..tp saya belum bersedia ke arah itu..biarlah saya terus mencuba..dan mencuba..

Tahun lepas saya ada mencuba produk ‘biodex’..ramai yg bercerita mengenai prduk tersebut & ramai yg telah menggunakannya mendapat anak…saya pun teringin mencuba..tp mmg bkn rezeki saya…xmenjadi juga..saya rasa ini disebabkan kerana saya tidak mengikut peraturannya..kadang2 saya mkn..kadang2 tidak..ini kerana kosnya yg begitu tinggi..xmampu utk saya meneruskannya…

Cuma saya mendapat tips drp pakar drp biodex mengenai mkn yg tidak boleh dimakn & dielakkan..saya tidak digalakkan utk memakan ‘fast food’ contohnya KFC, PIZZAHUT, MC DONALD, A&W dan sebagainya..Jika saya ambil ini akan menambahkan hormon lelaki (prostegen) dlm bdn kite sekaligus melambatkan lg proses utk mendapatkan anak..saya jugak tidak digalakkan utk memakn benda2 yg tajam & berangin contohnya nenas, ubi kayu, limau & sebagainya.

Diharap dgn hasil karangan saya ini dapatlah diguna oleh org2 yg ingin mendapatkan anak..ada lagi tips2 utk mendapatkan anak ini tapi biarlah dulu..Akan saya karangkan kemudian.
Sekian, terima kasih
Wassalam

PS: I found the above article {HERE}. Banyak lagi tips2 dan petua tentang mcm2 hal kat blog tu. Enjoy reading lah u'ols. 

No comments:

Post a Comment